Het (koor) songfestival - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van LiesWout Zwart - WaarBenJij.nu Het (koor) songfestival - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van LiesWout Zwart - WaarBenJij.nu

Het (koor) songfestival

Door: LiesWout

Blijf op de hoogte en volg LiesWout

02 Juli 2023 | Tanzania, Kigoma

Vandaag is de grote dag voor de 20 koren die hier al een week zijn en die iedere dag training krijgen van Albert Dobeye, een gepensioneerde muziekleraar, die ook in de parochie logeert.

Vanwege die koren zijn we vanochtend toch maar naar de mis gegaan, de kerk zat stampvol want al die koren waren ook aanwezig.

Afrikaans gezang is overweldigend, zeker uit 800 kelen en met 800 swingende lijven in één gebouw.

Dit keer was niet Madugu maar zijn collega, father Casper de priester van dienst. Hij is geen Madugu, iets (veel) minder entertainer. Tijdens de dienst ging er bij een van de aanwezigen (een oudere man) de telefoon af. Dat gaat hem niet nog een keer gebeuren want Casper reageerde zeer geirriteerd en riep hem naar voren, waar hij hem voor 800 man flink afzeek. We zaten met plaatsvervangende schaamtete luisteren.

Na de preek ( in swahili) richtte hij zich tot ons om in Engels uit te leggen wat hij net verteld had. Duurde ongeveer een kwartier want hij praat aarzelend. Het was heel aardig van hem maar daarmee was hij de andacht van de andere 798 gelovigen wel een beetje kwijt.

Wat was het gezang overweldigend mooi, ongelooflijk. Daar mogen we als westerlingen best jaloers op zijn.

Madugu is vanochtend naar een kerk in de buitengebieden. Dit keer mocht onze reisleider alleen, er moesten 153 mensen gedoopt worden en we haddendat nu wel gezien vonden we.

Misschien dat hij nog een staartje meekrijgt van de zangwedstrijd.

Het is nu half zeven ‘s avonds en we hebben naar 22 koren geluisterd en gekeken. Madugu heeft er niets van meegekregen want hij was half twee thuis en is meteen naar bed gegaan vanwege de rugpijn en omdat we vanavond tien gasten krijgen en hij weer fit wil zijn.

De jury had wat tijd nodig om te overleggen wie gewonnen had. Onderussen praatte Cecilia het programma aan elkaar. Lies had haar bij de lunch verteld dat ze het moeilijk vond om stil te zitten als ze deze muziek hoorde én dat ze 10 jaar geleden meegezongen heeft in het kerkkoor van Kigoma. Lies had de tekst van één van de liederen zelfs in haar aantekeningenboekje bij zich. Cecilia haalde lies dus meteen naar voren om met haar te dansen terwijl om hun heen een paar honderdd tanzanianen zongen (500-600?).

Meteen daarna vroeg ze Lies de tekst van het koorlied voor te zingen. Één van de koren kende het en nu hebben we dus een filmpje waarop Lies midden in het koor met hun het lied zingt.

Iedereen vond het geweldig dat ze dat deed. Ze blijft me verbazen.

Na de prijsuitreiking( Kishangaheeft gewonnen) zijn we begonnen met de voorbereiding voor de gasten die straks komen. Stomste vraag die kon stellen:” hoe laat komen de gasten”? Antwoord:” when they arrive”. Andere manier van “tanzania time” zeggen.

Op verzoek van Madugu hebben we nog satésaus gemaakt van pinda’s. Die saus kennen ze hier niet, hij kende hem nog uit Nederland.

Maria keek mee, want ze wilde het graag leren. Eerst pindas pellen, dan malen en er van alles bijgooien, kort opwarmen en klaar is uhhhh, madugu. Maria leek de saus erg lekker te vinden bij Ugali. We gaan het zo zien wat de gasten er van vinden

o ja, Hans, voor jou wat foto’s van de motoren waarop ze hier rijden

• 02 Juli 2023 - 15:34

Liesbeth:

Dat filmpje van Lies met het koor willen we natuurlijk heel graag zien! Wat een feest! [e-1f60d]

• 03 Juli 2023 - 14:11

Claudine:

Wauw wat stoer om daar te dansen en te zingen! Geweldig!! En inderdaad dat filmpje wordt nog wel gedeeld toch?!

• 03 Juli 2023 - 16:47

Trudi De Veies:

Wau, da wäre ich auch gerne dabei gewesen. Das muss überwältigend sein, so viel Leute die singen. Und ihr mittendrin!!

LiesenWout:

Lieve allemaal, leuk om te zien dat onze verhalen door zoveel van jullie gelezen worden. We hebben geprobeerd de filmpjes er ook op te zetten, maar hé, Tanzania! Het internet is te traag dus dat likt niet. Maar zodra we weer thuis zijn zetten we ze er alsnog op

liefs, Liesbeth en Wouter

• 09 Juli 2023 - 08:46

Hans Van Den Ekart:

De motoren worden goed gebruikt zo te zien. gr Hans