Een dagje naar de grote stad - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van LiesWout Zwart - WaarBenJij.nu Een dagje naar de grote stad - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van LiesWout Zwart - WaarBenJij.nu

Een dagje naar de grote stad

Door: LiesWout

Blijf op de hoogte en volg LiesWout

04 Juli 2023 | Tanzania, Kigoma

Kasulu was erg leuk gisteren. Na het internetten op de school hebben lekker door het stadje geslenterd, boodschappen gedaan, gegeten, aanbiedingen voor een ritje achterop een motorfiets of in een tuktuk afgeslagen.

De supermarkt waar we boodschappen deden had best veel maar geen naald en draad. Madugu had n.l. aan Lies gevraagd of ze wat herstelwerk wilde doen. De man van de supermarkt knikte toen Lies uitlegte wat ze nodig had, haalde wat geld uit de kassa en kwam een kwartier later met het gevraagde aan. Volgens Madugu is niet iedereen is zo aardig, hij in ieder geval wel. De drukke winkelstraat is zo leuk om doorheen te lopen. Je kijkt je ogen uit (en zij ook want we hebben in heel Kasulu tot nu toe één andere mzungu gezien). We begonnen honger en dorst te krijgen en wilde ook nog even naar myramvia, de diocese waar we beide 11-12 jaar geleden geweest zijn, net buiten Kasulu. Op weg daarnaartoe kwamen we langs een kerk die ze op een heel interessante manier aan het verbouwen zijn. Ze zetten er een veel hogere stalen constructie bovenop en halen straks het oude dak er onder vandaan als dat klaar is. Over een jaar of 10.

Kasulu is stoffig. Kasulu is dus roestbruin en het zit zelfs op de bladeren van de bomen. Misschien snappen jullie hoe dat komt als je de foto’s ziet van het verkeer.

Na gebakken kip, frietjes en bier gegeten te hebben bij het buiten restaurant waar we al eerder waren liepen we door richting Myramvia. Volgens Madugu zou dat één a twee kilometer buiten Kasulu moeten zijn, maar in de afgelopen 10 jaar was het die kant op helemaal volgebouwd met huizen hutjes en kleine bedrijfjes. De kerk in aanbouw die we zagen en waar een bord “Myramvia Parish”bij stond bleek van de anglicaanse kerk te zijn. We herkenden de omgeving echt niet meer. Ook Kasulu is enorm uitgedijd. Gelukkig kwam er een vrouw een huis uit die met ons meeliep naar de parochie die een paar honderd meter verder op bleek te zijn. Jammer dat ze geen engels sprak en dat wij nog steeds geen hele volzinnen in swahili kunnen, maar we komen er wel. Eigenlijk kwamen we een beetje in tijdnood want we liepen om vijf voor drie het terrein op en we zouden om drie uur met Madugu bellen waar we in Kasulu hem zouden ontmoeten. Tot onze verrassing zwaaide er van veraf iemand op het terrein naar ons ”Mzungu!”

Dat was Madugu. Het was 2 minuten voor drie toen we weer bij elkaar waren. Volgens Madugu “mzungu time”. Na nog een hapje in de parochie in Kasulu gegeten te hebben werdenwe door father Joseph met zijn allen weer thuis in Kazengesi afgezet. Hij moest n.l. om vier uur een mis leiden tussen Kasulu en Kazengesi. Hij zette ons om half vijf in Kazengesi af en ging toen gauw terug naar de kerk waar hij de mis ging leiden. Ik denk dat hij daar om 10 voor vijf is aangekomen. Tanzania time! Europeans have watches, we have time!

De rest van de middag is Lies bezig geweest met het aanpassen van Madugus kleding voor het feest op vrijdag en het herstellen van een aantal colbertjes. Hij heeft haar talent duidelijk ontdekt want eerder vroeg hij haar al om te helpen bij het knippen van hoofddoekjes voor de doopceremonie. Nu zit ze de armleuningen van de bankstellen te repareren zodat ook die er vrijdag een beetje netjes uitzien.

Er staat sinds gisteren een geitje aan het hek voor onze kamer. Is minder leuk dan het lijkt. Deze eindigt in de soep voor vrijdag. Er komen tweehonderd gasten. We kijken met medelijden naar het beestje, maar Tanzanianen leven dichter bij de natuur dan wij. Wij halen soepvlees bij de AH, hier zorgen ze er zelf voor. We hebben wel gezegd dat we bedanken voor de eer om het beestje te slachten..

Dit keer begon het eten eerst met een borrelhap: op houtskool gegaarde maiskolf, met daarbij rode wijn uit Dodobe. Anders dan bij ons smaakt deze wijn als een mix van rode wijn, port en sherry.

Hoewel we kapot waren van het vele lopen lagen we laat in bed.

Vanmiddag weer naar Kasulu om boodschappen te doen voor vrijdag. Misschien lukt het om ook een kadootje voor Maria te kopen. Lies heeft al wat jurkjes aan haar gegeven, waar ze heel blij mee is. Het is echt een schat. Ze zei vamorgen tegen Madugu dat ze baalde dat ze geen engels sprak, dan zou ze overal met ons naar toe gaan. Dat gevoel hebben wij over Swahili, maar langzaamaan leren we wel steeds meer.

• 04 Juli 2023 - 11:05

Marije:

Heerlijk, lieverds!! Fijn om de verslagen te lezen, jullie nemen ons echt mee[e-2764]️[e-1f618]

En hoe is het met de kilo’s[e-1f61c]

• 04 Juli 2023 - 11:10

• 04 Juli 2023 - 11:12

• 04 Juli 2023 - 11:58

Astrid Van Leeuwen:

Liesbeth en Wouter,

Wat een prachtige avonturen en een reis vol mooie nieuwe herinneringen. Geniet, pluk de dag en tof dat ik zo mag mee genieten. (behalve over het zielige geitje, snik)

Lieve groet, Astrid [e-1f618]

• 04 Juli 2023 - 14:14

Liesbeth Van Well:

Ben nu al benieuwd naar het verslag van vrijdag [e-1f60e] Succes met de voorbereidingen en liefs.

• 04 Juli 2023 - 17:10

hallo ihr zwei leider erst beim dritten mal wo es klappt[e-1f644]

diese Technik.....freue mich immer wieder auf euren Bericht,einfach super.Bin auf den Freitag (Fest) gespannt.

Liebe Grüsse aus der Schweiz

• 05 Juli 2023 - 14:43

Carla:

Wat een mooie verhalen. En wat een kleurrijke mensen. Madugu is er een uit duizenden lijkt me. Bijna niet voor te stellen hoe het er daar aan toegaat, vergeleken ook met ons strak geregelde leven hier.

Heel veel plezier nog op deze fantastische reis.

Liefs, Carla