Een goed idee - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van LiesWout Zwart - WaarBenJij.nu Een goed idee - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van LiesWout Zwart - WaarBenJij.nu

Een goed idee

Door: LiesWout

Blijf op de hoogte en volg LiesWout

30 Juni 2023 | Tanzania, Kigoma

Toen ik twaalf jaar geleden voor het eerst kwam heb ik veel geleerd over de manier waarop de mensen in (dit deel van) Tanzaniaprojecten uitvoeren. Ze beginnen vaak met een mooi idee wat vaak nog niet uitgewerkt is en in ieder geval zonder dat ze het geld al hebben om het af te maken. Mooi voorbeeld is de kerk in Palmilla. Een groot gebouw. De muren staan, er zit een goed dak op en er zitten deuren en kozijnen in, maar verder niets. Geen vloer, geen electriciteit, water. Hun schatting is dat ze er twintig jaar voor nodig hebben om op één of andere manier het geld bij elkaar te krijgen. In de trainingen heb ik hun toen proberen uit te leggendat je groot moet dromen maar klein moet beginnen. Als voorbeeldneem ik één van de cursisten. Hij wilde een groot restaurant bouwen langs een belangrijke (onverharde) doorgaansroute. Uiteindelijk heeft hij zijn plan bijgesteld. Eerst een paar kippen en een haan kopen, eieren en af en toe een kip verkopen. Als hij wat geld gespaard heeft van de opbrengsten een paar varkens en uiteindelijk kan hij genoeg sparen om met een kleiner restaurant te beginnen met een moestuin erachter. Hij heeft dan zijn eigen groente, eieren, kippen en varkensvlees.

Madugu heeft ook zo’n plan: hij kan hier vlakbij een stuk grond kopen waar hij een hek om heen wil zetten en er wat varkens op wil laten wroeten. Er staat genoeg te eten voor ze. Hij kan regelmatig varkens slachten het vlees verkopen want die planten ook hier zich flink voort. Dat geeft hem weer inkomsten, waar hij andere projecten mee kan helpen. Zo wordt hij uiteindelijk onafhankelijk van donaties. Komende vrijdag is hij 25 jaar priester en willen wij hem in ieder geval een deel van de kosten voor de grond schenken. Misschien zijn er onder jullie mensen die ook een bescheiden bijdrage willen schenken. Last het ons weten of stort het op

NL 08 RABO 0123 2907 91 o.v.v. Kado Madugu

Onze dank en die van father Madugu is groot!

• 03 Juli 2023 - 14:05

Claudine :

Wat een goed idee als jubileum cadeau! Gedoneerd![e-1f603]

• 03 Juli 2023 - 21:54

Mark:

Wat een mooie gedachte. Feliciteer Madugo. Heb vandaag bijdrage gedaan.

• 04 Juli 2023 - 10:04

Marita: