Dacht je alles gehad te hebben - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van LiesWout Zwart - WaarBenJij.nu Dacht je alles gehad te hebben - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van LiesWout Zwart - WaarBenJij.nu

Dacht je alles gehad te hebben

Door: LiesWout

Blijf op de hoogte en volg LiesWout

30 Juni 2023 | Tanzania, Kigoma

Vandaag lekker uitslapen tot 10 voor half acht.

Tijdens het ontbijt vertelde ons reisleider dat we vandaag naar Kalela gingen. Opnieuw.

We hebben voor deze reis ons lot in zijn handen gelegd dus we moeten niet zeuren en tot nu hebben we het uitstekend naar ons zin.

Toch moesten we wel even slikken toen hij zei dat er 97 mensen (!) gedoopt moesten worden en er was ook iets met huwlijken. Kalela is niet echt een dorp maar een aantal huizen in de wildernis in de buurt van een kerk.die 97 dopelingen komen dan uit zeven omringende gehuchten.

Voordat er ook maar iets van een ceremonie kon beginnen moest Madugu van alles regelen, wat hij later wel zou uitleggen. Dus in plaats van 10 uur begon het circus om 12 uur. Tot die tijd hebben we wat rondgehangen. Loslaten…..

97 mensen is er veel, 1/6 van wat er in de kerk zat en de doopceremonie bestaat uit iets van zes stappen. Toen dat eindelijk klaar was, moesten er nog een aantal versgedoopten getrouwd worden. Er waren een aantal administratieve zaken foutgelopen, niet op tijd aangemeld en zo, maar bij een aantal aanstaande echtparen stond thuis het banket al klaar. Madugu vond “niet doorgaan” geen optie en stak daar zijn nek flink mee uit. Hier trouwen mensen in de kerk en is de priester gelijk gemachtigd de officiële papieren te tekenen (gemachtigd door de regering).

hij trouwde ze nu, maar de papieren tekenen ze later zodat het net lijkt of ze wel op tijd hebben aangemeld. Praktisch heet dat.

ook nu kon Madugu het niet laten ons weer naar voren te halen en ook nu wilden er heel veel mensen met ons op de foto. Geen flauw idee waarom.

het was ondertussen 16.00 uur en onze laatste maaltijd was het ontbijt. Erg fijn dat er ergens in een hutje een maaltijdvoor ons stond. Rijst, rundvlees, ugali (lekker Marije!).

Na kort thuis geweest te zijn wilde Madugu persé naar Kasulu. Vinden we niet erg, hierdoor konden we weer bij internet. Vandaar alle verhalen nu weer kunnen posten.

Madugu kent Stephen die nu naast ons bezig is de ipad die Marije, Liesbeth en ik voor hem gekocht hebben te installeren. Het is nu tien voor half tien. We willen wel naar huis want daar staat het avondeten klaar.